Je rug
Normaal gesproken is je rug vanaf achteren gezien recht. Van opzij gezien is je rug bovenaan bol en onderaan hol.

Tijdens de puberteit, voor meisjes rond het 10e jaar en voor jongens wat later, ga je heel snel groeien. Door die snelle groei kunnen er problemen ontstaan met je rug. Je houding kan slecht worden met een holle of juist bolle rug, en soms groeit je rug ook wat scheef. Hierdoor kun je rugpijn krijgen. Vaak krijg je daar pas last van als je al wat ouder bent. Om dat te voorkomen is het belangrijk dat je nu al aandacht besteedt aan je houding.

rug rechtDe oorzaken van een slechte houding
Er zijn verschillende oorzaken waardoor je houding slecht kan worden. Doordat je botten en spieren van lengte en vorm veranderen, moeten ze als het ware weer aan elkaar wennen. Het kan ook zijn dat je ene been iets harder gegroeid is dan het andere en dat daardoor je rug scheef trekt. Iemand met een bolle rug heeft een voorover gebogen houding met afhangende schouders. Een bolle rug ontstaat vaak door het aanwennen van een verkeerde houding, bijv. door onderuitgezakt te hangen op een stoel of door lange tijd over de boeken gebogen te zitten. Daarnaast groeien veel jongens en meisjes in de puberteit ineens heel hard. Om dit te verdoezelen nemen veel jongeren een ineengedoken houding aan. Sommige meisjes denken met deze houding beginnende borsten te verbergen. Dit kan allemaal leiden tot een te bolle rug. Veel kinderen hebben dezelfde lichaamsbouw als hun vader of moeder. Vaak nemen kinderen ook dezelfde houding aan. Maar die kan ook verkeerd zijn. Een andere oorzaak kan zijn dat je niet zo zeker van jezelf bent. Daardoor kun je met je schouders naar voren gaan lopen en met je rug gebogen.

Hoe herken je een slechte houding?
Baby's en peuters hebben een holle rug en hun buik steekt wat naar voren. Wanneer je dit nog hebt op de basisschool heb je een (te) holle rug. Een scheve rug kun je herkennen als bijv. je ene schouder hoger staat dan de andere. Je kunt je houding ook vergelijken met anderen. Dan zie je misschien dat jouw rug boller is dan die van anderen of dat er weinig verschil in zit. Natuurlijk kun je het ook eens vragen aan je vader of moeder, want zij kunnen je rug van achteren goed zien.

Wat kun je eraan doen?
Besteedt aandacht aan een goede houding. Een goede werkplek zowel thuis als op school is belangrijk, waarbij de tafel en stoel op de juiste hoogte moeten zijn. Probeer met een rechte rug aan je bureau of tafel te zitten en zo weinig mogelijk onderuit gezakt in een stoel. Probeer zo goed mogelijk rechtop te staan door jezelf zo lang mogelijk te maken en je schouders naar achteren te doen. Oefen eens voor de spiegel, dan zie je hoe je houding verandert. Of leg eens een boek op je hoofd en loop hiermee rond door je kamer. Hierdoor ga je vanzelf rechtop lopen.
Sporten is gezond, zeker voor je houding en dus ook voor je rug. Het houdt je rug soepel en maakt de spieren sterker.
Een verkeerde houding kan ook opgemerkt worden door de schoolarts. Deze kan je het advies geven om naar een fysiotherapeut te gaan. Of zij stuurt je door naar een speciale therapie waar je oefeningen moet doen om je houding te verbeteren, zoals Mensendieck of Caesertherapie. Je kunt natuurlijk ook zelf naar de huisarts gaan als je denkt dat je houding niet goed is. Bezoek in ieder geval een arts als je rugpijn of vaak een stijf gevoel in je rug hebt.